Translate

onsdag 1 februari 2017

Vår

Under vintern hade Erik och jag bestämt att vi skulle gifte oss till våren. För att hitta en dag som passade oss båda med våra arbetstider bestämde vi oss för den första april.
Det var en strålande vårdag. Snön var helt borta men isen låg fortfarande på sjöarna.
Vi började dagen med frukost som vanligt. Hästar och hundar fick sitt. Sedan klädde vi om oss. Jag i röd klänning, med svart kavaj och Erik i ljusbrun manchesterkostym. När vi var färdiga åkte vi till stan och hämtade brudbuketten. Röda rosor som Erik hade beställt. Blomsteraffären hade stoppat i brudslöja också. Men det ville jag inte ha. så på väg till Nora, där vi skulle gifta oss, drog jag ur de vita blommorna och slängde ut genom fönstret.
Vigseln ägde rum hemma hos borgmästaren. Vittnen var hans fru och kontoristen. Själva bröllopsakten tog bara en minut och det var inte utan att jag kände mig lite snopen. Med vigselbevis och en liten statyett i trä av tre små gummor från Nora, som present åkte vi sedan till Stora hotellet i stan för att äta bröllopsmiddag. Oxfilé, glass och ett mycket gott rödvin.
Min lillebror Hasse som bodde i Lillstugan på Karintorp sedan ett år tillbaka kom och hämtade oss. Hasse hade arbetat på sin förskola på förmiddagen men hade tagit ledigt för att hämta oss. Vår bil lämnade vi i stan till nästa dag.
Väl hemkomna blev det fotografering. Hasse tog bilderna som blev mycket bra. Sedan bjöd han på kaffe med avec i Lillstugan. Han hade som vanligt eldat i den lilla kaminen i köket och det var 30 grader.
Efter en stund gick Erik in för att ringa till barnen och berätta om dagen. Jag satt kvar och pratade en stund och sedan gick jag också in för att ringa till Svante och berätta om bröllopet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar