Translate

onsdag 1 februari 2017

Jul och Nyår


Varannan fredag hela hösten stod jag och Erik vid Swebus hållplats och väntade på barnen. Det var en härlig tid med svampplockning, matlagning och bak tillsammans. Umgänge i soffan framför tv:n. På kvällarna läste Erik ur Astrid Lindgrens böcker Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta.
Julen tillbringade vi tillsammans med min mor och Anders. Han mådde mycket bättre nu och lagade mat så det stod härliga till. Hans förflutna som kock på båtar visade han verkligen.
Min mamma lagade rullmops som vi alltid hade till jularna när jag var barn. 
Efter middagen satt vi i vardagsrummet med kaffe och brasa. Mamma hade putsat den stora silverbrickan och dukat med frukt och julgodis.
Barnen ringde på kvällen och berättade om sina julklappar. De var glada och pigga och längtade till annandagen då de skulle komma och stanna till skolan började. 
När de kom blev huset fullt i några dagar. Dagen före nyårsafton kom min syster med man och barn. Min bror med fru kom också. Deras flickor var upptagna av annat men lovade att komma till påsk.
Huset blev knökfullt men alla var glada, positiva och hjälpsamma så allt flöt smidigt.
Nyårsafton firades med god middag och högtidligt skålande i mousserande vin vid 12-slaget.
På nyårsdagen ägde den stora tävlingen rum. Alla hade hjälpt åt att pista en slalombacke med hjälp av pulkor. Backen började på dyngstacken vid stallet och gick ner till sjön. Den hade sju portar. Barn under tio år som inte åkte slalom fick i stället åka kälke. Och då vann Sara förstås. Lycklig och alldeles röd om kinderna hissades hon av alla andra under den högtidliga prisutdelningen.
Resten av barnens skollov var härliga dagar med skidor, pulka och korvgrillning i skogen. En och annan limpa hann Gustav baka förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar