Translate

söndag 9 juli 2017


Sommar






Så kom den sommaren då allting började hända.

Hettan kom redan i juni. Trettio grader varmt i sju veckor.

Barnen kom strax innan midsommar och skulle stanna hela sommaren.

Jag hade ställt min vävstol i den stora hallen och satt där och vävde på morgnarna när det var som svalast. Dörren ut mot trädgården stod öppen så jag kunde höra barnens rop och skratt när de badade i dammen nedanför huset, eller gungade i repet som var fäst högt upp i den stora asken.

Det var skugga där fram till klockan två och det var skönt att sitta där och ta en kopp kaffe och läsa. Sara kom gärna och kröp upp i knät och vi småpratade och pussade och kramades. Det var mysigt med den lilla flickkroppen så nära. Sara var den enda dotter jag hade, brukade jag säga till henne och då fnissade hon.

Ibland kunde Gustav och Anton bli riktigt osams så där som bara bröder blir. En gång stod Gustav på kökstrappan och sköt med pil och båge. Han sköt en pil mot Anton och den strök förbi hans mage och lämnade ett skrapsår. En annan gång rök pojkarna ihop och brottades och pucklade på varandra så Erik var tvungen att skilja dem åt. Men för det mesta var de riktigt goda vänner. De kunde också gadda ihop sig och retas med min son Svante som hade sin flickvän hemma. De låg på gräsmattan och försökte sola medan Gustav och Anton sprang runt dem och sköt med vattenpistol.

Vid den tiden hade Erik och jag två hästar. Det skulle bli fler med tiden. Alla barnen ville gärna lära sig att rida men våra hästar var för stora för dem. Vår hovslagare hade en liten ponny som han lånade ut. Och den var precis lagom stor för barnen. I hettan var bromsarna väldigt svåra så det gällde att rida på kvällen.

Gustav var väldigt idrottsintresserad . Erik hade löptränat och tävlat större delen av sitt liv. De väckte intresset för löpning hos pojkarna. Vi hade en idrottsplats inte så långt bort och dit åkte vi ibland. Framförallt Gustav fick springa på en riktig bana. Och han var väldigt snabb.

På hemvägen badade vi alltid i vår badsjö och ibland fiskade barnen.

På kvällarna läste Erik ur Mio min Mio eller någon annan av Astrid Lindgrens böcker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar